در سالهای اخیر باتوجه به افزایش علاقه مندی معلمان به مسائلی چون روایت پژوهی در نظام های آموزشی در مدارس و سعی در ایجاد روحیه پژوهش محور در معلمان مشکلات و موانع متعددی در این نظام ها در تصمیم های آموزش و پرورش وجود دارد. تحقیقات انجام شده در این باره موانع راه اندازی آموزش پژوهش محور را به سه دسته تقسیم میکنند:موانع مدیریتی، موانع مربوط به معلمان، و موانع مربوط به فراگیران
الف) موانع مدیریتی
در تعاریف موجود در روایت پژوهی های مختلف موانع مدیریتی موانعی اند که از ایجاد سطوح بالای یادگیری با توجه به اثر بخشی و کارآیی آموزش پژوهش محور ایجاد میشوند. این موانع با اعمال رویه هایی پدید می آیند که مدارس برای ایجاد سطوح بالای یادگیری دنبال میکنند، ولی این روش هارا مربیان و معلمان با توجه به رویکردهای سنتی در برآوردن نیاز های دانش آموزان پدید می آورند. این رویه های سنتی وقتی در نظام های آموزش پژوهش محور به کار می روند موانعی جهت تحقق اهداف پژوهشی چون روایت پژوهی محسوب میشوند و به طور کلی از پیشرفت سطوح یادگیری فراگیران ممانعت میکنند. این موانع مدیریتی عبارت اند از روش ها و رویه های مرتبط با مواد تدریس توسط مربیان و معلمان، و ارتقای فرایند های آموزشی همچون روایت پژوهی
ب)موانع مربوط به معلمان
موانع مربوط به معلمان بر درگیری فراگیران در فرایندهای آموزش پژوهش محور به صورت مستقیم تأثیر می گذارند. برای مثال برخی معلمان مدارس ممکن است احساس کنند مدارس آن میزان که باید،تلاشهایشان رادر دوره های تدریس در آموزش پژوهش محور جبران نمیکنند. این امر ناشی از این واقعیت میشود ک دوره های تدریس در آموزش پژوهش محور مستلزم استفاده از سخت افزار،نرم افزار، و فناوری های اینترنتی است.
فناوری های اینترنتی
یکی از این فناوری های سخت افزاری و نرم افزاری طراحی آموزشی است. معلمانی که با روش های آموزش پژوهش محور به تدریس و آموزش می پردازند، ناگزیر به حفظ قابلیت ها و توانایی هایی اند که در فناوری ای آموزشی وجود دارند و مجبورند برای حفظ جایگاه خود ، با ایجاد تغییر و پیشرفت در فناوری های آن ها نیز مهارت های خود را در قالب طراحی آموزشی تغیر دهند. این احساسات منعکس کننده مهارت های فنی معلمان و مربیانی است که به طور کلی درگیر تلفیق فناوری های متنوع در تدریس و آموزش اند. علاوه بر طراحی آموزشی دیگر موانع مرتبط با مربیان عبارت اند از زمان طولانی برگزاری دوره های درسی در نظام های آموزشی پژوهش محور در مقایسه با تدریس در دوره های مشابه به روش های سنتی و نیاز های مربوط به طراحی آموزشی مربیان و معلمان جدید.
ج)موانع مربوط به دانش آموزان
این موانع ناشی از شرکت دانش آموزان در فرایند های آموزش پژوهش محور مانند پیک نوروزی است؛ برای مثال؛ موانع ناشی از ارزشیابی پیک نوروزی دانش آموزان. وقتی دانش آموزان در حل پیک نوروزی شرکت میکنند،معمولا در سوالات خود با توجه به نظارت محیطی حاضر میشوند.این نظارت محیطی این اطمینان را ایجاد میکند که دانش آموزان با شرایط مساوی در دوره های حل تمارین پیک نوروزی شرکت میکنند. به دلیل اینکه یاد گیری پژوهش محور ممکن است هرگز با نظارت محیط پیرامونی صورت نپذیرد،ارزیابی فراگیران در آموزش پژوهش محور مانعی در آموزش و یادگیری به حساب می آیند. دیگر موانع مربوط به دانش آموزان در برگیرنده احساس انزوا طلبی است که ناشی از کمبود تعاملات اجتماعی با دیگر دانش آموزان، حمایت خدماتی اندک ناظران و معلمان از دانش آموزان، و کمبود حمایت های فنی میشود.
منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان